Favoriter i mitt skafferi



Kokosolja. En burk kokosolja finns alltid i mitt skafferi. En liten sked om dagen ger bra fetter, vitaminer och mineraler. Kokosoljans  medellånga fettsyror är lättsmälta och förbränns snabbt eftersom de direkt tas upp och omvandlas till energi i kroppen. Fettet cirkulerar inte och lagras inte som kroppsfett, och är därför super vid viktnedgång. Det är viktigt att du väljer en kallpressad och ekologisk olja.



Hampafrö.
Även om det bara är ett litet frö, har hampa ett enormt närings-innehåll. Hampans frön är en fantastisk proteinkälla och är en av de bästa vegetabiliska källorna av komplett protein. De innehåller alla de essentiella aminosyrorna. Hampa är även en stor källa till kostfiber, magnesium, järn, zink och kalium, alltså en riktig superfood! Strö dem över gröten, toppa smoothien eller över en god sallad.

Chiafrö. Två  matskedar Chiafrön innehåller mer omega-3 än en hel laxfilé och är en av växtrikets bästa omega-3 källor. Det kallar jag brain food! Jag älskar att blanda de små fröna med havremjölk och låta de svälla i tjugo minuter. Blanda ner en liten sked valnötspasta och toppa med banan. Supergott! Chiafrön mättar bra och håller blodsockret balanserat.  Dessutom är de sprängfyllda med fibrer och protein. Jag kan inte leva utan dem!
Chlorella. Jag tar chlorella tabletter varje morgon och får min kropp att må super. En av de mest positiva hälsoeffekterna är chlorellans förmåga att avgifta kroppen. Studier har bland annat visat att den hjälper att reducera kemikalier i bröstmjölk. Algen innehåller även mycket protein, och hjälper matsmältningen eftersom den återställer goda bakterier i tarmen. Men det mest fantastiska är dess klorofyll innehåll. Det är klorofyllet som renar kroppen, och hjälper även din kropp att öka syreproduktionen.


Raw Valnötspasta.
Den här valnötspastan är så himla god, jag unnar mig den ibland eftersom den är ganska dyr. Jag blandar ner den i min chiagröt, bananglass, en sked i smoothien eller på raw kex. Gör livet lite bättre och allt lite godare. Som ni säkert redan vet så innehåller valnötter omega 3 och 6. Fetterna tillsammans med vitaminerna i valnötter sägs ge bättre minne. Dessutom ger de bra protein.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar